تاریخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

مساحت آن در حدود ۱۲۷۱۲ کیلومتر مربع می باشد.این شهرستان دارای ۵ بخش است که شامل ۶ شهر، ۱۵ دهستان و ۶۳۹ آبادی دارای سکنه است.

طی برآورد سال۷۹  جمعیت این شهرستان ۳۳۵۵۸۳  نفر بوده است که از این تعداد ۸۸/۸۴ درصد در نقاط شهری و۱۱/۱۵ درصد در نقاط روستایی سکونت داشته وبقیه غیر ساکن بوده اند.

شهر مشهد با مساحتی در حدود ۸/۳۲۶۳ متر مربع وجمعیتی در حدود ۲۰۱۶۳۱۲ نفر بعنوان مرکز شهرستان و استان خراسان می باشد.میزان بارندگی آن در سال ۶/۱۵۷ میلیمتر است .میزان متوسط بارندگی ۱۵ ساله آن ۳/ ۲۵۴ میلیمتر است.

دمای هوای آن بطور متوسط ۸/۱۵ سانتیگراد است و حداکثر مطلق دمای هوا ی آن۶/۳۸ سانتیگراد می رسد.بطورکلی شهر مشهد را می توان جزء مناطقی با آب و هوای گرم و نیمه خشک به حساب آورد.

دیدنی استان خراسان

موزه نادری – مشهد
5ceb4aae 63c6 4a4d 9f5d 02c80224486c تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان
موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است
این بنا به همت انجمن آثارملی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط مهندس هوشنگ سبحون طراحی و ساخته شده است چشم*انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به راه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرنی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. تالار شماره ۱ : این تالار به انواع سلاسح*های دوره افشاریه، تابسلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،*وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ هانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر این بیت شعر طلاکوب شده است:

شاه شاهان نادر صاحب قران هست بسر ساطین جهان

این شمشیر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرفس ملت ایران به وی هدیه شده است تالار شماره ۲ : این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره تا معاصر به نمایش درآمده است.

موزه آب – مشهد

این موزه توسط اداره آب منطقه*ای خراسان مشهد در ۱۲ بهمن ۱۳۷۸ افتتاح شده است

است بررسی، شناخت و معرفی سازه*های آبی قدیمی استان نظیر سدها، قنوات، قنات*های قدیمی شهرستان گناباد با قدمت ۲۵۰۰ ساله، آب انبارها، یخدان*ها، پل بندهها، شیوه*های آبیاری سنتی، معرفی سیر پیشرفت صنعت آب از گذشته تاب ه حال طرح مردم شناسی آب و جمع*آوری اطلاعات و مستندات و فرهنگ سنتی آب و آبیاری خراسان از اهداف تشکیل این موزه است. در این موزه ابزار و ادات قدیمی و معاصر مرتبط با آب نظیر فنجان آندازه*گیری آب، خمره*های آب شرب لوله*های انتقال آب، ماکت سدها، تصاویر مختلفی از آب انبارها و .. به نمایش درآمده سات این گنجینه دارای کتابخانه نیز می*باشد.

موزه توس – مشهد
%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%20%D8%AA%D9%88%D8%B315 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

موزه توس در مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی قرار داردساختمان این موزه در سال ۱۳۴۷ برای چایخانه سنتی توسط مهندس سیحون طراحی و ساخته شده است

پس از افتتاح آرامگاه و بزرگداشت هزاره فردوسی نیاز به مکانی بودب تابتواند آثار و اشیای اهدایی به آرامگاه و دیگر آثار تاریخی مکشوفه *ای از شهر توس را نمایش بگذارد به همین منظور در سال ۱۳۶۱ خورشیدی این بنا تبدیل به موزه توس گردید.

اشیای موزه به چهار بخش تقسیم می شود:

بخش اول : آثاری که رد اثر کاوش*های باستان شناسی از دشت توس به دست آمده*اند که شامل انواع قطعات سفال دوره اسلامی و و سکه*های طلا و نقره دوره اسلامی و … هستند.

بخش دوم : شامل آثاری است که تجلی گر روح حماسی و پهلوانی شاهنانه هستند. انواع وسایل سوارکاری شامل سپر، گرز، تیرو کمان، وسایل موسیقی و رزمی که از آنها در شاهنامه بسیار نام برده شده است از این جمله*اند

بخش سوم : اشیایی که در عصر و زمان فردوسی (قرن ۴و ۵ هجری) خلق شده*اند. این بخش شامل انواع ظروف سفالی لعاب*دارو بدون لعاب و ظروف مفرغی است.بخش چهارم : در برگیرنده اشیایی اهدایی است انواعتابلوهای نقاشی از چهره فردوسی، آثار نقاشی استاد علی رخساز از داستان*های شاهنامه، انواع فرش و قالیچه وانواع هنرهای ظریفه این بخش را تشکیل می*دهند. این موزه به دلیل پاره*ای از تعمیرات نیاز به طراحی و غنی شدن اشیای موجود، فعلا به صورت نمایشگاه اداره می*شود.

موزه علوم و تاریخ طبیعی – مشهد

این موزه در سال ۱۳۷۵ به همت مرکز تربیت معلم شهید بهشتی تشکیل و در سال ۱۳۷۷ زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش خراسان رسما افتتاح شد

فضای داخلی موزه در دو طبقه با ۴ سالن و ۲۴ غرفه ارائه کننده اشیای موزه در ۶ بخش است. فیزیک : در این بخش سعی شده است با بازسازی پدیده*های طبیعی و آزمایش*های علمی گامی در جهت شناخت این علم برداشته شود. فیزیک در ۲ سالن به نمایش درآمده است. سالن اول اختصاص به نور دارد. غرفه*های خطای دید افلاک نما و دیگر وسایل آموزشی در این سالن ور تعرض دیر هستند. سالن دوم را غرفه*های مکانیک، سیالات، صوت، الکتریسیته و مغناطیس در بر گرفته است. حیات وحش: در این بخش انواع جانوران، پرندگان و پستانداران بومی و غیر بومی در گونه*های مختلف به صورت تاکسیدرمی شده به نمایش در آمده*اند. زمین شناسی : این بخش در برگیرنده انواع سنگ و فسیل و کان*های صنعتی و اطلاعات مربوط به آنها است. جغرافیا: در این بخش نقشه قاره*ها، کشور ایران استان خراسان و … به نمایش در آمده است. زیست شناسی: در این بخش در سه زمنیه بدن انسان، جانور شناسی و گیاه*شناسی تسحقیق شده است. در غرفه بدن انسان ساختار و عملکرد دستگاه*های مختلف بدن معرفی شده است. در غرفه جانور شناسی، کلکسیون*های مختلفی از نمونه*های جانوری مانند حشرات، صدف*ها،*خزندگان و چنین حیوانات به نمایش درآمده است. در غرفه گیاه شاسی انواع گیاهان داراویی، قارچ*ها* و بذر گیاهان عرضه شدعه است. دفاع مقدس : در این بخش قسمتی از ادوات و تجهیزات انفرادی و وسایل شخصی شهدا و رزمندگان به نمایش درآمده است

مرقد امام رضا ع – مشهد

هسته و اولیه حرم مطهر رضا(ع) که در زیر گنبدی زرین قرار دارد ،*با رواقهای گوناگونی که هر یک نام جداگانه ای دارند احاطه شده است

 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) در داخل ضریح قرار دارد و هنرمندان زبردست اوج قدرت هنری خود را در خلق آثار زیبا و شکوهمندی در این مکان بکار گرفته اند . حرم مطهر رضوی تقریبا به شکل مربعی بوده و مساحت آن بعد از عملیات توسعه به ۱۳۵ متر مربع افزایش پیدا کرده است ضلع جنوبی حرم «پیش روی مبارک » ضلع شرقی «پایین پای مبارک » ضلع شمالی «پشت سر مبارک » و ضلع غربی «بالای سر مبارک » نامیده می شود . دیوارهای هسته مرکزی حرم تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر با سنگ مرمر پوشیده شده است . بالای آن به ارتفاع ۹۲ سانتیمتر با کاشیهایی بسیار گرانبها و ارزشمندی مشهور به « سنجری» مزین شده است . بر روی این کاشیهای نفیس آیات قران و احادیث معصومین (ع) با خطوط رقاع و ثلث و نقشهای اسلیمی برجسته دیده می شود . کتیبه بسیار مهمی که در حرم به چشم می خورد زیر گنبد ، بر سر دیوارهای حرم است و حرم مطهر را دور می زند . بر این کتیبه که ۸۰ سانتی متر عرض دارد . سوره مبارکه جمعه با خط ثلث جلی نوشته شده است که اثر خطاط مشهور دوره صفوی « علیرضا عباسی» است .

ضریح مطهر
my documents%5Cmy Gallery%5Czarih%20amiralmomenin10 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

در بیست سال گذشته اقدامات زیادی در زمینه حفظ و احیا موقوفات و بهره برداری بهینه از آنها در جهت فعالیت های فرهنگی و نشر مبانی اسلامی و معارف صورت گرفت ،*و اضافه بر حفظ و مرمت و بازسازی اماکن متبرکه ،*مستحدثات و بناهایی همچون صحن ها ، رواق ها ،*بست ها ،*کتابخانه مرکزی ،*دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، مجموعه موزه ها ، مهمانسرا ، مسیر زیر گذر ، دور برگردانها ،*اتصالات اطراف ، سرویس های بهداشتی و … ساخته شد . و به منظور رفاه و آسایش حال هرچه بیشتر زائران مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰۰۰ متر مربع ایجاد فضاهای فرهنگی ،*عبادی و خدماتی در دست احداث می باشد .

ساخت ضریح مطهر :

از جمله اقدامات دوران جمهوری اسلامی ، ساخت و نصب ضریح مطهر می باشد .

موجباتی چند ،*همچون فرسودگی و سست شدن پایه ها و ساختار ضریح ،*ساییدگی پوشش و روکش های نقره ای و طلایی آن ،*ساخت و نصب ضریح نوین را که پنجمین ضریح است ضروری می نمود .

طی گفتاری کوتاه ،* اطلاعاتی پیرامون ضریح جدید ارایه می گردد و برای کامل بودن نسبی مبحث ،*به شرحی از ضریح های نصب شده بر مرقد منور رضوی اشاره می شود .

ضریحی که اکنون روی قبر حضرت رضا(ع) قرار دارد از چهارده دهانه تشکیل شده است :

ضلع طرف بالای سر و دهانه پایین پا هر یک سه دهانه ،* ضلع پیش رو پشت سرهر یک چهاردهانه . ارتفاع ضریح و پایه های سنگی آن از کف حرم ۹۰/۳متر طول ضریح *۵ /۴ متر و عرض آن ۶ /۳متر می باشد و وزن ضریح حدود هفت تن است . ضریح جدید که اکنون بیش از ۳۰ سال است روی قبر حضرت قراردارد ، *بسیار با شکوه و مجلل ساخته شده و دارای کتیبه متعدد و خطها و نقش های طلایی از آیات قرآنی و اخبار و روایات و احادیث و اسماء* حسنی می باشد که در شکلهای گوناگون نوشته شده و حکاکی ومنبت کاری گردیده است .

ضریح اول

ضریحی بوده چوبی ،*با تسمه های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره ،*این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال ۹۵۷ ه . ق ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب شده در سال ۱۳۱۱همزمان با تعویض صندوق ،*بدلیل فرسودگی پایه ها ،*ضریح برچیده شده ، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوبها جدا ،*و به خزانه آستان قدس منتقل گردیده است .

ضریح دوم

ضریح فولادی مرصع ، معروف به ضریح ،*نگین نشان بوده است ،*این ضریح در سال ۱۱۶۰ به دستور شاهرخ ،*فرزند رضا قلی میرزا ،*و نوه نادر شاه ساخته و به وقف ، برفراز مرقد شریف نصب می شود .

این ضریح بدون سقف بوده ،* پنجره ها و شبکه های چهار طرف آن درای گوی و ماسوره هایست که با نگین های کوچک یاقوت و زمرد تزیین یافته و تعداد آنها به ۲۰۰۰بالغ می گردد به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلا به عین کتبیه آن اشاره می شود .

ْْ(نیاز رحمت ایزد مستعان و تراب اقدام زوار این آستان ملک پاسبان ، سبط سلطان نادر شاهرخ شاه حسینی الموسوی الصفوی بهادر خان به وقف و نصب این ضریح و قبه های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید . سنه ۱۱۶۰قمری در زمان تولیت میرزا سعید خان ،*برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح ، شبکه و پوشش طلایی روی این ضریح قرار می گیرد .)

این ضریح تا قبل از شروع عملیات اخیر جایگزینی و نصب ضریح مطهر جدید بر مضجع شریف نصب و زیر ضریح پیشین قرار داشت . یعنی در واقع مرقد منور دارای دو ضریح بود . در عملیات اجرایی اخیر ،*محل نصب این ضریح تغییر یافت .

شرح کوتاه جریان

محذوریت وقف به نصب بودن این ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن موانع و مشکلات جدی فنی ومعماری را در راه استحکام سازی و نصب ضریح بوجود آورده بود . پس ازمطالعات و بررسی ها برای یافتن راهکار حل مشکل ،*بعنوان بهترین و مناسب ترین راه حل ، تصمیم گرفته شد تا محاذی اطراف و تقریبا برابر مساحت ضریح تخلیه وخاکبرداری شود.

از دو سال پیش از محل زیر رواق دار الولایه این اقدام صورت گرفت و محاذی اطراف به شعاع تقریبا ۲ متر از هر طرف و تا عمق ۹۰/۲ از کف حرم تخلیه شد . دیواره سالنهای چهار طرف با سنگ ، پوشش و تزیین یافت و ضریح فوق الذکر به قسمت پایین منتقل گردید و بدین ترتیب محذور شرعی بر طرف شده و از هر جهت زمینه برای ایجاد استحکامات لازم برای نصب ضریح جدید فراهم گردید . پس از انتقال ضریح به قسمت پایین کف حرم بطور کامل پوشش یافت .

ضریح سوم

در عصرفتحعلیشاه قاجارضریحی*فولادی*وساده به*ابعاد۳* ×۴ و ارتفاع ۲مترساخته و روی ضریح نگین نشان ( ضریح دوم ) نصب شد. سقف این ضریح با چوبهای طلاکوب پوشش داشته وسمت پایین پای ضریح ، درب کوچک مرصعی قرار داشته است .

ضریح چهارم

ضریح ملمع یا ضریح طلاو نقره ،*این ضریح در سال ۱۳۳۸برروی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب گردید . این ضریح * تحت نظارت استاد مرحوم حافظیان و توسط هنرمند حاج محمدتقی ذوفن اصفهانی ساخته شد . اضافه بر بهره برداری از طلاو نقره و جواهرات خزانه آستان قدس رضوی ، ارادتمندان به اهل بیت پیامبر اعم از ایرانی و غیر ایرانی با اهدای هدایا ، در ساخت*ضریح نقشی*عهده دار بوده اند .این*ضریح دارای ۴/۰۵متر طول و ۰۶/۳ عرض و ۳/۰۹متر ارتفاع بود،*فرسودگی*پایه ها وستونها ،*ساییده شدن پنجره ها و شبکه اطراف آن تعویض ضریح*را ضروری ساخت . در عملیات اخیر جایگزینی و نصب ،*ضریح برچیده شد و مقرر است مجددا به همان صورت پیشین آراسته ،* در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید بینندگان قرار گیرد .

ضریح پنجم

همانگونه که ذکر آن گذشت ،*فرسودگی و سست شده پایه ها و ساختار ضریح ، و ساییدگی شبکه های اطراف ،*تعویض ضریح را ناگزیر ساخت ،*به دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی ،* مطالعات و بررسی های مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید و در سال ۱۳۷۲طرح های متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتا با برگزیده شدن طرح های ابتکاری استاد برجسته هنر ایران جناب آقای فرشچیان کار ساخت ضریح تحت نظارت هیأت اجرایی ، توسط سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا ( ع) آغاز شد .

روضه منوره ضریح جدید

ابتدا ، *عملیات ساخت ستونها و ساختار ضریح که مرکب از کار آهنگری و نجاری ،*توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی ،*در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن وچوب برای نصب روکش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد .

از میان هنرمندان ،*کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آن است ، تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان ،*به استاد خدادادزاده اصفهانی و اگذار گردید ضریح منور جدید حدود۱۲ تن وزن دارد و ازجمله ویژگی های آن ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن ،* و اتصال روکش ها بدون پیچ می باشد.

طول ضریح ۷۸/۴و عرض آن ۷۳/۳و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه ۹۶/۳ بوده و جمعا دارای چهار دهانه است .

دو سوره مبارکه «هل اتی» ۷۶/۱۶و عرض آن ۱۴ سانت و کتیبه « یس» دارای ۶۶/۱۷ طول و عرض ۱۸ سانتیمتر است .هر دو کتیبه و دیگر خطوط ضریح که مشتمل بر آیات دیگری از کلام الله مجید و اسما حسنی الهی است، در کمال قوت و استحکام *توسط خوشنویس نامی آقای موحد نوشته شده است .

اساسا همانگونه که طراح توانمند آن جناب استاد فرشچیان تصریح دارند ،*طراحی ضریح *نقوش ، *قوسها ، *مقرنسها ، *لچکی ها ،*کتیبه ها و … بانمادها و سمبلهای معماری هنری بنای رفیع آستان قدس رضوی هماهنگی دارد . در این نگارستان بدیع و در این گلزار روییده از زر و سیم ، روح و هویت هنر نقاشی ونگار گری ایران اسلامی که همان مشاهد شاهد ازلی ، و معشوق سرمدی ،* منشا خیرات و زیبایی ها ،*از پس پرده کثرات نقش و نگارهاست متجلی است ،*ودر طراحی ضریح ، حرکت نقش ها و سمت گیری نگارها و سردر آغوش نهادن و بهم پیوستن آنها ،*ونقطه اجتماع و کانون وحدتشان ،*این اصل مستحکم هستی ،*یعنی بازگشت پذیری و پایان یابی همه چیز به ذات باریتعالی را تداعی می کند .

به همین اختصار اکتفا کرده اضافه می کنیم ،*طراحی و گل های پنج و هشت پر ،*نمادی است از خمسه طیبه و هشتمین حجت خداوند ،*و گل آفتاب گردان این ضریح نمودی است از لقب شمس الشموس . برای اولین بار پوشش داخل ضریح مطهر ، سقف و دیوارهای آن با خصوط اسماالله و با هنر خاتم کاری بسیار بدیع و زیبا با طراحی استاد فرشچیان توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکای ایشان تزیین ،*یافته است .

عملیات اجرایی نصب ضریح مطهر از شامگاه روز شنبه ۲۱/۱۰/۷۹ پس از مراسم غبار روبی آغاز گردید ،* و سرانجام در روز سه شنبه ۱۶/۱۲/۷۹ مصادف با عید سعید قربان به روی مشتاقان رخ نمود .

از جمله اقدامات اساسی دیگری که انجام یافت ،* تعویض سنگ مضجع منور می باشد . بر خلاف سنگ مضجع پیشین که مرکب از یازده قطعه بود،* سنگ مرمر فعلی یکپارچه بوده و در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده است . کتیبه هایی از آیات قرآن مجید ، زیبایی سنگ را مضاعف ساخته است .

ایجاد استحکامات و بتن ریزی کف روضه منوره ، و برقراری سیستم تهویه و هوادهی زمینی و دیواری ،*و همچنین مرمت آینه کاریها ،*کاشیکاریها و کتیبه های روضه منوره از جمله اقدامات اساسی دیگری بوده که صورت پذیرفت .

مناسب است گفته شود استاد فرشچیان افتخار طراحی و نظارت را پذیرا بوده و به گفته خود از میان اجرتها و صله های مادی ،*تنها چشم امید به عنایت و شفاعت امام داشته و دارند

رواق ها

« رواق ها » بناهایی هستند سرپوشیده با ارتفاع های مختلف که در گرداگرد مرقد پاک حضرت رضا ع ساخته شده اند و چون گوهری برآمده از صدف دوران های کهن *در سا ختار معماری حرم می درخشند .

نخستین رواق ،* در دوره تیموری و به همت « گوهرشاد آ‎‎غا» همسر میرزا شاهرخ پسر امیر تیمور گورکانی ، *در سال ۸۴۱هجری قمری و هم زمان با ساخت مسجد جامع گوهر شاد ،*بنا شد و « دارالحفاظ» نام گرفت که اکنون نیز به همان نام مشهور است .از آن زمان تا کنون ، *بیست رواق دیگر پیرامون مضجع شریف رضوی علیه السلام ساخته شده اند که هر یک تجلی گاه هنر اصیل اسلامی – ایرانی به شمار می روند ،*که رواق دار الرحمه ، رواق دار الهدایه و بزرگترین آن رواق دار الولایه در طی سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ،*به هنر معماران آستان قدس رضوی علیه السلام ساخته و افتتاح شده است .

رواق «دار السیاده » در غرب ،*رواق «دار الحفاظ » در جنوب رواق «گنبد حاتم خانی » و «دار لسعاده » در شرق و دو رواق «دار الفیض» و« توحید خانه » در شمال حرم مطهر قرار دارد . در جنوب شرقی حرم ،* هفت رواق به نام های :* « دار السلام » ، « دار العزه » ،* « دار السرور » ،*«دار الذکر »،* «دار الزهد »* ،*« دار العباده » و رواق شیخ بهایی واقع است . دو رواق «گنبد اللهوردیخان » و « دار الضیافه » در شمال شرقی ،*چهار رواق «دار الشکر » «دار الشرف » ،*« دار الاخلاص » ،* «دار الولایه » در شمال غربی و رواق های جدید الاحداث « دار الهدایه » و «دار الرحمه » در جنوب غربی روضه رضوی علیه السلام ساخته شده اند

مسجد گوهرشاد – مشهد
RDC011339 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

مسجد گوهرشاد یکی از مشهورترین مساجد ایران است . این مسجد که در مجاورت حرم حضرت رضا (ع) قراردارد به دستور « گوهرشاد خاتون »* همسر « شاهرخ میرزا » درسال ۸۲۱ ه. ق ساخته شده است

هم اکنون مساحت کل این مسجد ۹۴۱۰متر مربع می باشد و دارای یک صحن و چهار ایوان و هفت شبستان بزرگ است . در دو طرف ایوان مقصوره دو مناره زیبا ،*هر یک به بلندی ۴۰ متر قرار دارد . کتیبه ای به خط « بایسنغر» میرزای تیموری که از خوشنویسان مشهور زمان خود بوده است ،*در حاشیه دهنه ایوان به یادگار مانده است . در ایوان مقصوره این مسجد منبر صاحب الزمان (ع) قرار دارد . این منبر در سال ۱۲۴۳ ه. ق به شیوه منبت کاری از چوب گردو ساخته شده است و آهن*ومیخ*در آن بکار نرفته است . این مسجد کتابخانه ای عمومی نیز دارد که دارای ۳۴۶۵۰جلد کتاب است . کتابخانه قدیمی در ضلع شرقی صحن امام خمینی قرار داشت و سابقه تاسیس آن به سال ۶۱۸ می رسید که بدلیل افزایش تعداد کتابها و مراجعین ،*ساختمان جدید کتابخانه به نام کتابخانه مرکزی بین بست طبرسی و بست بالا با پیش بینی ۵ میلیون جلد کتاب ساخته شد و در سال ۱۳۷۴شمسی افتتاح گردید . کتابخانه مرکزی با ظرفیت یک میلیون جلد کتاب (قابل افزایش تا ۵ میلیون جلد ) هم اینک متجاوز از نیم میلیون جلد کتاب به ۴۳ زبان رایج دنیا را دارا می باشد که حدود ۳۲هزار نسخه آن خطی ،*۱۰۰۰ نسخه عکسی و بقیه چاپی است . از بین کتب چاپی تعداد ۳۵هزار نسخه آن به زبانهای خارجی است که علاوه بر آن حدود ۲۷ هزار حلقه میکروفیلم از نسخه های خطی نفیس این کتابخانه و سایر کتابخانه های داخل وخارج کشور از جمله اسپانیا این موزه یکی از زیباترین و غنی ترین موزه های ایران به شمار می رود . ساختمان موزه در ضلع شرقی صحن « امام خمینی » قرار دارد و قدمت اشیاء* آن به قرن ششم هجری می رسد از آثار بی نظیر این موزه اولین سنگ مرقد امام هشتم (ع) است که به خط کوفی برجسته در سال ۵۱۶ه. ق با نهایت ظرافت حجاری شده است.

همچنین چندنمونه از کاشیکاریهای نقش برجسته معروف به کاشی سنجری از قرن ششم و یک سنگاب بزرگ که در سال ۵۹۷ ه. ق از سنگ سیاه یک پارچه با زیباترین نقوس اسلیمی تراشیده شده است در این موزه نگهداری می شود . موزه آستان قدس به جهت انتساب به حضرت امام رضا (ع) هر سال صدها هزار دیدار کننده دارد . مجموعه قالیها ، قالیچه ها و زربفت های آن که پوشش قبر حضرت رضا (ع) بافته اند و در نوع خود منحصر به فرد است در این موزه نگهداری می شود . این زربفت ها متعلق به قرون ۱۱و ۱۲و ۱۳ هجری است . از جمله آثار نفیس این موزه کتیبه هائی است که بخط علیرضا عباسی نوشته شده است

نقارخانه – مشهد
005 G8 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

در شبانه روز دو نوبت یکی نزدیک طلوع و دیگری نزدیک غروب آفتاب در روی سر در شرقی صحن انقلاب (عتیق ) در محل مخصوصی به نام نقاره خانه که برای این کار ساخته شده است ،*نقاره نواخته می شود

برای انجام این کار ۱۱ نفر به نوبت انجام وظیفه می کنند که به آنها « عمله شکوه » می گویند . نواختن نقاره که به جهت آگاهی از نزدیک شدن پایان وقت نماز است به وسیل « طبل »*و« کرنا » انجام می شود و در طول سال جز دو ماه محرم و صفر و سایر ایام سوگواری همه روز نقاره نواخته می شود . طبلها ذکری ندارند و فقط به عنوان «کوس شادمانه » و همنواز از شروع تا خاتمه باکرناها نواخته می شوند . در صورتی که کرناها ذکری دارند که در سه دست یا سه نوبت با دمیدن به صدا در می آیند و ذکر آنها که سینه به سینه نقل شده است چنین می باشد :

دست اول :* « سرنواز » کرنا را به طرف گنبد حضرت به عنوان سلام می گیرد و چنین می دمد « سلطان دین و عقبی علی بن موسی الرضا » پس نوازان که تعداد آنها چهارنفر می باشد جواب می دهند « امام رضا » سرنواز مجددا با سر کرنا به طرف گنبد حضرت اشاره می کند و چنین می نوازد « امام رضا » پس نوازان جواب دست دوم :*کرنای سرنواز ذکر می کند « مولی ، *مولی ، *مولی علی بن موسی الرضا » پس نوازان جواب می دهند « رضا جان » . سرنواز سر کرنا را به طرف گنبد حضرت می گیرد و ذکر می کند « یا امام غریب یا امام رضا » دست سوم :*کرنای سرنواز ذکر می کند » دوران دوران امام رضاست ) در این موقع طبلها به عنوان شادی طبلهای خود را به صدا در می آورند ،*این طبل به « کوس شادمانه » معروف است . مجددا سرنواز کرنا می کند « دوران دوران امام رضاست دادرس بیچارگان ». پس نوازان پاسخ می دهند « ای داد رس درماندگان » موقعی که پس نوازان می خواهند کرنای خود را برزمین بگذارند سرنواز می گوید : « فریاد رس» این صحن که در مشرق حرم مطهر واقع شده از بناهای زمان « فتحعلی شاه » می باشد . طول آن ۸۵ و عرض آن ۵۴متر است . این صحن دارای چهارایوان است . مشهورترین آنها ایوان طلاست که متصل به حرم می باشد ،*و در زمان « ناصرالدین شاه » طلاکاری شده است

چشمه گیلاس- گلسب – مشهد

دشت توس یکی از مرغزارهای پر آب و علف نامی ایران بوده است ،* چنان که اغلب سلاطین و سرداران ضمن لشکر کشیهای خود مدتی در آن اطراق می کرده اند

. یکی از چشمه های بزرگ و مشهور این دیار که از قرنها قبل

آبی زلال و گوارا و فراوان داشته و در ۲۱ کیلومتری شمال غرب شهر تابران و ۵۰ کیلومتری مشهد جاری بوده به نام «چشمه گلسب» شهرت داشته است، *همان که عوام آن را «چشمه گیلاس »می خوانند . این چشمه تا سده نهم ه. ق آب زراعت وشرب بخشی از تابران و پیرامون آن را تأمین می کرده است . از آن پس «امیر علیشیرنوایی » جریان آب چشمه را از تابران توس بازگرفته و به مشهد برده است .

شاه عباس صفوی هم بعدا کانال آن را ترمیم نموده و با کشیدن خیابانی از غرب به شرق مشهد ،*آن آب را وارد حرم امام رضا( ع ) کرده ، که بدان سبب به «آب خیابان » شهرت یافته است .

هارونیه یا خانقاه غزالی – مشهد
307602351584044642236 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

اولین بنای تاریخی که توجه هر تازه وارد به شهر تابران توس را جلب می کند . ساختمان عظیمی در مدخل شهر است که به « بقعه هارونی » یا « هارونیه » شهرت یافته است

این بنا که قدمت آن به قرن هشتم ونهایتا هفتم بیشتر نمی رسد ، به زعم اعتقاد بعضی که آن را به هارون الرشید (۱۷۰تا ۱۹۳ه.ق) نسبت می دهند،*نمی تواند ربطی به آن زمان داشته

باشد . به زعم نظر بعضی هم که بنای یاد شده را «خانقاه غزالی » دانسته اند ،*احتمال ارتباط ساختمان با امام محمد غزالی (۴۵۰-۵۰۵ه.ق) بسیار کم و بلکه هیچ است . گور غزالی یعنی خانقاه وی بیرون حصار توس بوده و در زمانی که بدرستی نمی دانیم با خاک یکسان شده است .

برخی از اهالی توس گور ویران شده غزالی را در نقطه ای واقع در چند صد قدمی غرب باره شهر نشان می دهند ، و گویا سنگ گور او هم در آن حوالی دیده اند. این محل در سال ۱۳۷۴هجری شمسی حفاری شد و تقریبا گور غزالی به دست آمد

گنبد سبز – مشهد
m025 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

این آرامگاه در خیابان آخوند خراسانی (خاکی ) واقع شده ،*و به جهت رنگ فیروزه ای آن به «گنبد سبز» معروف گردیده است

این بنا مدفن « شیخ محمد مومن » عارف استر آبادی است که به سال ۹۰۴ ه. ق وفات یافته است .

بعضی او را صاحب کتاب « تحفته حکیم مومن » در طب می دانند ، *که درست نیست . او نیز از شیوخ صفوی «ذهبیه » شیعه

مذهب بوده است. این ساختمان به سال ۱۰۱۱ه. ق به دستور «شاه عباس » ساخته شد و مدتی خانقاه گروهی از صفویه بود . هم اکنون این آرامگاه توسط میراث فرهنگی حفظ وحراست می شود .

آرامگاه فردوسی – مشهد
 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگترین شاعر حماسه سرای ایران در سال ۱۳۲۹ هجری در قریه (پاژ) توس متولد شد ،*و در سال ۴۱۱یا ۴۱۶ه . ق بدرود حیات گفت ، *و غریبانه در گوشه باغ خود به خاک سپرده شد
باغ حکیم توس در دروازه شرقی تابران ، *یعنی « دروازه رزان » واقع بود از آن پس دوستداران شاعر پیوسته گور وی را زیارت کرده ودر نوشته های خود از آن خبر داده اند . بنای کهن آرامگاه فردوسی تا زمان حکومت قاجار نیز بر پا بود ، *آنگاه گروهی از بزرگان خراسان آن را تعمیر و تجدید عمارت کردند .
« انجمن آثار ملی » در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به عنوان اولین اقدام ،*احداث آرامگاه جدید فردوسی را وجهه همت قرارداد .این بنای با شکوه که با الهام از مقبره کوروش در «پاسارگاد» طراحی شده بود به سال ۱۳۱۳ به پایان رسید و همزامان با اولین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی در همان سال افتتاح شد ولی متاسفانه همه اصول فنی در این بنا مراعات نشده بود و در نتیجه پایه های آن شروع به نشست کرد . درسال ۱۳۴۳ بنای قبلی برچیده شد و ساختمان آرامگاه با همان ظاهر پیشین اما عمیق تر و وسیع تر بازسازی ، ودر سال ۱۳۴۷ افتتاح گردید. آرامگاه این شاعر بزرگ و نامی در دل شهر تابران توس واقع در ۲۴ کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیر جاده مشهد – قوچان واقع شده است . ارسلان جاذب یکی از دو سردار مشهور و دلاور سلطان محمود غزنوی بود که از همان ابتدای سلطنت وی والی و سپهسالار توس شد . ارسلان در مدخل جنوبی دشت توس در محلی به نام « سنگ بست » که بر سر چهارراه استراتژیک نیشابور به هرات و توس و سرخس و مرو قرار دارد ،*رباطی ساخت و در میان همان رباط « گورجایی » برای خویش ساخته بود . او در حدود سال ۴۱۹ تا ۴۲۰ که در گذشت در همان محل مدفون گشت . بنای گور ارسلان یکی از معدود ابنیه برجامانده از عصر غزنویان در ایران است
آرامگاه نادر – مشهد

nader13 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

آرامگاه نادر شاه افشار یکی از مقتدرترین پادشاهان ایرانی در ماه شوال سال ۱۱۴۸ ه.ق به سلطنت رسید و در جمادی الثانی ۱۱۶۰ ه.ق به دست افراد قزلباش در فتح آباد قوچان کشته شد
. آرامگاه نادر شاه که در چهارراه شهدا میان باغ مصفائی بنا شده است ، توسط انجمن آثار ملی در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی ساخته شد و مجسمه نادر در حالی که سوار بر اسبی است و تبرزینی در دست دارد بر بالای آرامگاه او نصب گردیده است . این مجسمه توسط هنرمند ایرانی ابوالحسن صدیقی در ایتالیا ساخته شده است. ارتفاع مجسمه ۵متر ،*و وزن تقریبی آن حدود ۱۴۰۰۰ کیلوگرم است . در داخل آرامگاه موزه ای وجود دارد که اسلحه ، کلاه خود ،*زره و لوازم رزمی زمان نادر که شامل ۱۳۰نوع اسلحه آن زمان است در آن نگهداری می شود

آرامگاه شیخ بهائی – مشهد
RDA132242 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان
بهاء*الدین محمد عاملی» معروف« شیخ بهایی » *به سال ۹۳۵ ه . ق رد بلعبک لبنان متولد شد

. در هفت سالگی با پدرش به ایران آمد . وی مدتی وزیر «شاه عباس » صفوی بود ،* در سیاست وفرهنگ ایران نقش بسیار مهمی داشت . از این دانشمند تالیفات متعددی به جا مانده است . نسبت «شیخ بهایی »* به «*حارث حمدانی » از صحابه معروف حضرت علی (ع) می رسد . مقبره این دانشمند بین صحن امام و صحن آزادی ،*و در جایی که پیشتر محل تدریس اوبوده قراردارد . شیخ بهایی در سال۱۰۳۰ ه . ق در گذشته است

آرامگاه شیخ حر عاملی – مشهد

وی یکی از دانشمندان معروف شیعی است که کتاب معروف «وسائل الشیعه » از او می باشد

مقبره وی در صحن انقلاب واقع است . شیخ حر عاملی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است که به سال ۱۰۳۳ه.ق در جبل عامل لبنان متولد و پس از آمدن به ایران مدتی در مقیم شد و مورد احترام سلاطین صفوی قرار گرفت ،* سپس به مشهد آمد و ۲۶سال در این شهر شیخ الاسلام و مدرس و مفتی بود .او در ۱۱۰۴ه.ق فوت کرد و جسد وی را در سرداب یکی از صفه های شمال شرقی ، نزدیک مدرسه میرزا جعفر دفن کردند .

اخلمد – مشهد

355222 تاريخچه و اماکن دیدنی استان خراسان

اخلمد در مسیر جاده مشهد قوچان و به فاصله ۸۴ کیلومتری مشهد واقع شده فاصله جاده فرعی آن تا جاده آسیایی حدود ۱۶ کیلومتر است

در انتهای رودخانه پر آب آن دو آبشار وجود دارد که ارتفاع یکی از آنها ۲۳ متر است . از اخلمد تا آبشار حدود ۳ کیلومتر فاصله است که این مسیر را باید پیاده طی نمود.

آبشار اخلمد دیواره های عمودی و بلند کوههای آن ،*هوای پاکیزه و ییلاقی ،*و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است . در مدخل دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است . باغات فراوان و میوه های آن مخصوصا سیب اخلمد معروف است


نظرات شما عزیزان:

بهزاد
ساعت21:35---24 تير 1391
ممنون از معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی مشهد ...
ابشار اخلمد که یکی از روستاهای زیبا وتوریستی استان است و بندی که نام بردید اکنون جز خرابه ای از ان چیزی نمانده
ارامگاه برادر امام رضا در میامی...
قدمگاه در نیشابور..امارت خورشید و کتیبه نادری در کلات نادر و .........


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 24 تير 1398برچسب:,
ارسال توسط علی قادری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 333
بازدید کل : 252006
تعداد مطالب : 287
تعداد نظرات : 71
تعداد آنلاین : 1